Zo schrijf je een kickass-LinkedIn-samenvatting! – Business Club N.V.

Zo schrijf je een kickass-LinkedIn-samenvatting!

Iedereen kan beter leren verkopen
28 april 2017
Veiligheidsregio en Ondernemers werken samen aan veiligheid
15 mei 2017

Zo schrijf je een kickass-LinkedIn-samenvatting!

Door: Amanda Hendriks – Volg haar Masterclass op 23 mei.

Je Samenvatting is heel belangrijk in je profiel. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken wordt jouw profiel beter gevonden. En met een supersterke tekst overtuig je mensen dat jij de persoon bent voor hun klus, zodat ze je gaan bellen. Dat telefoontje is natuurlijk het ultieme koopsignaal en je hoeft de deal dan alleen nog maar te sluiten. Een goed geschreven Samenvatting is dus ontzettend waardevol. Maar wat zet je er dan in?

# 1 Je pitch

 

Begin je Samenvatting met je pitch en zorg dat je de lezer in de eerste 2 regels meteen bij de kladden grijpt. In de nieuwe LinkedIn User Interface zijn namelijk alleen de eerste 120 tekens (ongeveer 2 zinnen) leesbaar. Om de rest te kunnen lezen moet je doorklikken en dat is een drempel. Die eerste 2 zinnen moeten dus zo pakkend zijn dat mensen dat graag doen.

Als je nog geen pitch hebt, ga daar dan zo snel mogelijk mee aan de slag. Je pitch helder hebben levert je zoveel op, niet alleen voor je LinkedIn-profiel. Je staat namelijk nooit meer met je mond vol tanden als iemand je vraagt wat je doet. Ook krijg je voor jezelf veel duidelijker op welke pijn je jouw klant aanspreekt. Je zult zien dat zodra je je pitch helder hebt, dit doorwerkt in al je andere communicatie.

In je pitch neem je op wie je bent, welk probleem je oplost, waarom je doet wat je doet (Simon Sinek`s Why) en waarom opdrachtgevers voor jou moeten kiezen. Als je een sterke pitch wilt leren formuleren en daar ook een professioneel geschoten én gemonteerde video van wilt kan ik je de dames van Je Beste Indruk van harte aanraden.

# 2 Uitleg product of dienst

 

In je Samenvatting heb je ook ruimte voor het toelichten van je product of dienst. Met je headline heb je door middel van trefwoorden al een voorproefje gegeven van wat je doet. Dit licht je toe in je Samenvatting. Dat hoeft echt niet helemaal tot in detail, want daarvoor kunnen mensen doorklikken naar je website (noem die dus ook!) of je bellen of mailen. Probeer met deze toelichting net een tipje van de sluier op te lichten en verlangen op te wekken.

# 3 Contactgegevens

Jouw Samenvatting is niet compleet zonder je contactgegevens. Als jij nog niet gelinkt bent met iemand (en in het geval van een potentiële opdrachtgever is die kans vrij groot), kan die persoon van jouw contactgegevens alleen je Twitter-adres en websites inzien. Natuurlijk kan hij op je website naar je e-mailadres of telefoonnummer zoeken, maar dat is voor de meesten teveel moeite en dus is de kans groot dat ze afhaken. Zet dus altijd je e-mailadres en telefoonnummer in je Samenvatting én zorg dat je Samenvatting openbaar is.

# 4 Call-to-action

Het laatste, maar erg belangrijke punt van je Samenvatting is je call-to-action. Anders blijft de lezer in het luchtledige hangen. Wat wil je dat hij of zij doet? Je bellen of mailen? Je website bezoeken? Zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Zeg dat dan ook. Roep ze daartoe op. En dat mag gewoon in de gebiedende wijs. Zeg alsjeblieft niet iets als “mocht u willen, dan kunt u eventueel, bla bla bla…’. Niet van die laffe tosti-teksten, maar gewoon “Neem contact met mij op” of “Schrijf je in”. Mensen raken daardoor echt niet beledigd en als ze het niet willen doen ze het gewoon niet.

 

Maar let op!

Houd bij het schrijven wel rekening met een aantal dingen:

  1. Je hebt 3.000 tekens, wees dus kort en bondig. Schrijven is schrappen. Is je tekst te lang? Ga dan elke zin langs en bedenk welke woorden je kunt schrappen zonder de betekenis van de zin te veranderen.
  2. Maak je alinea`s niet te lang. Alinea`s van meer dan 4 regels worden ‘tekstbakstenen’ en daardoor niet gelezen (check Aartjan van Erkel voor uitleg en verdere tips voor online schrijven).
  3. Maak zoveel mogelijk gebruik van opsommingstekens. Die geven lucht aan je tekst en maken hem beter scanbaar. De meeste mensen scannen online namelijk eerst de tekst. Pas als ze door het scannen overtuigd zijn dat het voor hen relevante informatie is, gaan ze echt lezen.

 

Wil jij aan de slag met je LinkedIn-Samenvatting, maar graag hulp en sparren met andere ondernemers? Schrijf je dan in voor de LinkedIn Masterclass die Amanda op 23 mei in onze Business Club Academy verzorgt!