Dirigent Pieter Jan Leusink: “Muziek is het mooiste als het gecontroleerde chaos is” – Business Club N.V.

Dirigent Pieter Jan Leusink: “Muziek is het mooiste als het gecontroleerde chaos is”

Smokey Christmas 2017, hét culinaire kerstfestijn van Rookoven.com
4 december 2017
Studio Lusin: Goed doel met weinig budget helpen toch professioneel over te komen
11 december 2017

“Muziek is het mooiste als het gecontroleerde chaos is”

 

Meer dan 100 ondernemers uit de regio waren af gekomen op de bijeenkomst van de Business Club N.V. op 27 september. In de prachtige en sfeervol ingerichte showroom van Broekhuis Harderwijk bleek Pieter Jan Leusink niet alleen een kundig dirigent te zijn maar ook een boeiende verteller.

 

Als kind droomde hij van een voetbalcarrière en hij schopte het zelfs tot een uitnodiging voor de destijds vermaarde jeugdopleiding van Go Ahead Eagles. Toch werd het hem snel duidelijk dat een toekomst als profvoetballer er niet in zat, want zijn ouders zouden hem niet toestaan om op zondag te voetballen. Hij kon niet vermoeden hoe anders zijn toekomst er uit zou gaan zien.

Nadat hij als kind al jarenlang op orgelles had gezeten toog hij op zijn 16e bij zijn vader achter op de brommer naar het conservatorium in Zwolle. Het leek er sterk op dat hij daar niet toegelaten zou worden. Gelukkig sloeg de stemming om nadat hij de kans kreeg vrijuit te spelen en improviseren zoals hij dit gewend was tijdens de kerkdienst. Zoals hij het zelf zegt zagen ze dat hij ‘wel handig’ was, dus mocht hij het proberen om op het conservatorium.

Mooi is om te horen hoe Pieter Jan Leusink met veel respect over zijn ouders spreekt. Ondanks dat hij de streng reformatorisch opvoeding als beknellend heeft ervaren heeft hij veel waardering voor wat zijn ouders voor hem over hebben gehad om de orgellessen en het studeren aan het conservatorium mogelijk te maken. Ook de discipline en de bereidheid hard te werken om iets te bereiken dankt hij aan wat zijn ouders hem hebben meegegeven.

Echt gepassioneerd wordt Leusink als het over de muziek gaat. Op de vraag hoe je ervoor zorgt dat het geen routinematige klus wordt om voor de zoveelste keer de Mattheus Passion op te voeren beantwoordt hij met een mooi beeld: “Ik probeer het koor en het orkest altijd op de rand van het ravijn te laten lopen. Op drie meter van de afgrond worden mensen nonchalant en ongeconcentreerd. Op het randje van het ravijn is iedereen scherp. Muziek is het mooiste als het een gecontroleerde chaos is.” Niet alleen omdat de muziek het verdient vraagt hij het maximale van de mensen waarmee hij werkt, maar ook omdat zakelijk gezien de klant goed bediend moet worden: “Ieder concert is een advertentie voor de volgende”.

 

Zijn zakelijke insteek kwam hem ook wel eens op kritiek te staan. Zijn aanpak zou te plat en te commercieel zijn. Pas toen de subsidies minder werden kwam er meer waardering van zijn vakbroeders en kwamen ook de telefoontjes met vragen over zijn aanpak. Over hoe hij daar mee omgaat zegt hij lachend: “Ik kan ze rustig vertellen hoe ik het doe. Ze kunnen het toch niet.” Doelend op het ondernemerschap gecombineerd met de bereidheid om ontzettend hard te werken die van zijn aanpak een succes hebben gemaakt.

 

Ondanks dat hij bijna 60 is denkt hij nog niet aan rustig aan doen en pensioen: “Een dirigent wordt alleen maar beter als hij ouder wordt”. Aan de keukentafel in Elburg zegt hij over het ouder worden “Ik denk dat ik de enige ben die niet dood gaat”.

 

Natuurlijk kan de meester het niet laten om af te sluiten met actie vanuit praktijk. Binnen enkele minuten is de zaal met luisterende ondernemers omgetoverd tot een enthousiast gemengd koor dat onder Leusinks bezielende leiding op voortreffelijke wijze het aloude ‘Altijd is Kortjakje ziek’ ten gehore weet te brengen.

 

Pieter Jan Leusink werd in 1958 geboren in Elburg. Als kind kreeg hij al orgelles en op zijn 16e begon hij aan het Stedelijk Conservatorium in Zwolle aan zijn orgelstudie. Na zijn opleiding werkte hij 15 jaar als muziekleraar. In 1984 richtte hij het Stads Knapenkoor (later Dutch Boys Choir) op. Inmiddels is hij vooral bekend van The Bach Choir and Orchestra of te Netherlands.

In de loop der jaren verkocht hij miljoenen cd’s en jaarlijks worden zijn concerten door meer dan 120.000 mensen bezocht.

Bijzonder in de wereld van klassieke muziek is zijn ondernemerschap en bedrijfsmatige aanpak, waardoor hij zijn activiteiten zonder enige vorm van subsidie kan ontplooien.