Geen lampje, maar een bouwlamp – AH Marketing Academie – Business Club N.V.

Geen lampje, maar een bouwlamp – AH Marketing Academie

X-Concepts: ‘Great stories happen to those who tell them’
18 juni 2018
De Jong & Laan; lokaal en persoonlijk met de voordelen van een groot bedrijf
27 juni 2018

Geen lampje, maar een bouwlamp

 

Voor Amanda Hendriks draait ondernemen vooral om doen waar je blij van wordt. In tegenstelling tot veel anderen is ze niet vanuit een diepgewortelde wens voor zichzelf begonnen, maar omdat ze haar ideale baan maar niet vond. Dan maar zelf creëren dacht ze toen.

 

Niet rooskleurig

Amanda opent het gesprek: “Als je een jaar of vijf geleden tegen mij had gezegd dat ik voor mezelf zou beginnen had ik je waarschijnlijk compleet voor gek verklaard. Mijn persoonlijke ervaring met ondernemen was nu niet bepaald rooskleurig. Daarnaast kom ik helemaal niet uit een ondernemersgezin en vond mijn familie het best spannend dat ik voor mezelf wilde beginnen.”

 

Warm bad

Ze gaat verder: “Maar daar kwam verandering in door een club vrouwelijke zelfstandig ondernemers die ik leerde kennen. Daar zag ik dat het ook anders kon. Dit, gecombineerd met het feit dat die perfecte baan in loondienst maar niet langskwam, deed me beslissen om het gewoon te proberen. Nu zou ik niet anders meer willen. Ik zeg geen ‘nooit’, maar de kans dat ik ooit weer voor een baas ga werken is niet zo heel groot.”

 

Voortschrijdend inzicht

Amanda heeft de afgelopen drie jaar veel geleerd en bewust haar focus verschoven. Ze vertelt: “Toen ik begon met mijn marketing- en communicatiebureau AH Communicatie, maakte ik de grootste fout die je als ondernemer kunt maken. Ik had zo`n brede ervaring dat ik iedereen overal mee dacht te gaan helpen. Het was daardoor voor mensen niet altijd duidelijk waarvoor ze bij me aan konden kloppen. De zomer van 2015 was een keerpunt. Rob Taconis van Decorette Elburg belde me en zei ‘jij weet toch veel van LinkedIn? Kun je ons niet een keer een training geven?’. Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik van het type ‘Ja, leuk! Doen we!’ ben, dus in september gaf ik mijn allereerste LinkedIn-training. Dat was letterlijk een aha-moment; er ging niet een lampje, maar een bouwlamp aan in mijn hoofd. Dit was gaaf! Dit wil ik meer doen!”

Dat was letterlijk een aha-moment; er ging niet een lampje, maar een bouwlamp aan in mijn hoofd. Dit was gaaf! Dit wil ik meer doen!

Focus

“In de eerste instantie gaf ik af en toe een groepstraining waarvoor ondernemers zich individueel voor in konden schrijven. Maar al snel kriebelde het zo dat ik hier mijn kernbusiness van wilde maken. Vanaf de zomer van 2016 ben ik daarom vol gas gegaan op mijn AH Marketing Academie. Dat was best spannend. Ik was net een beetje op dreef met het opbouwen van mijn naam en netwerk voor AH Communicatie en moest toch voor een groot deel opnieuw beginnen. Achteraf heeft juist de focus op één onderwerp geholpen. Als ik nu iemand voor het eerst ontmoet, mezelf voorstel en dan als reactie krijg ‘oh ja, van LinkedIn’ doe ik echt een klein vreugdedansje in mijn hoofd.” lacht ze.

 

Simon Sinek `s Waarom

“In die startfase heb ik erg veel nagedacht over waarom ik trainen nou zo geweldig vind. Wat mijn ‘Waarom’ is zoals Simon Sinek het zo mooi zegt. Ik vind het geweldig om mensen door een combinatie van vragen stellen, kennis geven en een stuk coaching het zelfvertrouwen te geven om met LinkedIn aan de slag te gaan. Want dat is vaak de uitdaging bij LinkedIn. Mensen voelen wel dat er veel uit te halen valt, maar durven er niet mee te experimenteren. Weten niet goed wat voor hen handig is of waar ze moeten beginnen. En dat maakt mijn werk weer zo leuk, want hoewel LinkedIn natuurlijk steeds de gemene deler is, is elke klant en dus elk project voor mij weer anders.” aldus Amanda

 

Zelf ook blijven ontwikkelen

Ze gaat verder: “Ik vind het ook belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen. Zo had ik totaal geen didactische achtergrond en stijgt het schaamrood me naar de kaken als ik terugdenk aan hoe ik die eerste trainingen heb opgezet. De afgelopen jaren heb ik heel veel geleerd over leerstijlen, werkvormen, hoe bouw je een goede training op, hoe borg je kennis, hoe coach je je deelnemers naar een zo goed mogelijk resultaat etc. Ik vind het belangrijk om niet alleen heel erg veel van LinkedIn en marketing te weten, maar ook een zo goed mogelijke trainer te zijn. Kwestie van professionele eer. Als ik iets doe, wil ik dat ook zo goed mogelijk doen.”

 

1-op-1 vs groepen

Als ik vraag wat Amanda nu precies doet voor haar klanten roept ze meteen ‘maatwerk!’. Ze legt uit: “Op dit moment werk ik vooral samen met ZZP-ers en kleine bedrijven waarvan de eigenaar zelf de sales doet. Ik help hen aan de ene kant praktisch, bijvoorbeeld met kant-en-klare teksten voor op hun persoonlijke profiel of hun LinkedIn-bedrijfspagina. De interviews daarvoor zijn altijd erg leuk, want ik vraag ze werkelijk het hemd van het lijf. Niet alles komt in de tekst, maar ik wil degene aan de andere kant van de tafel dan echt snappen.”

 

Ze vervolgt: “Daarnaast help ik ze met een combinatie van strategie- en trainingssessies, meestal 1-op-1. Ik leer mijn klanten alleen wat voor hen van toepassing is. Kennis die ze direct voor hun bedrijf kunnen gebruiken om zo beter vindbaar en zichtbaar te zijn. Daarom loopt het opstellen van een strategie en het trainen ook zo door elkaar. En dat maakt de sessies voor mij zo afwisselend, want elk bedrijf is weer anders.”

 

“Amanda rond af: “Daarnaast bouw ik aan het geven van incompany-trainingen aan groepen. Ik heb het afgelopen jaar mooie kansen gekregen bij zowel commerciële als gemeentelijke instellingen en hoop dit in de toekomst verder uit te breiden. De dynamiek in een groep is echt heel anders dan 1-op-1 en dat is heel gaaf. 1-op-1 vraagt meer coachingsvaardigheden en in een groep doe ik meer een beroep op mijn trainersvaardigheden. Die combinatie is echt top!”