Fruittuin Verbeek; smaak is belangrijkst – Business Club N.V.

Fruittuin Verbeek; smaak is belangrijkst

Sport als ontmoetingsmoment voor ondernemers
24 augustus 2018
Paralympisch legende Esther Vergeer komt ondernemers inspireren
14 september 2018

Fruittuin Verbeek; smaak is belangrijkst

Fruittuin Verbeek is zowel de werkplek als de thuisbasis van Ton Verbeek, zijn vrouw Annette en hun jongste dochter Nienke. Aan de Vierhuizenweg 5 in Oldebroek staat voor hen alles in het teken van beleving en dan vooral smaak. Met hun boomgaarden, pluktuin, boerderij, feestlocatie en catering zijn ze het hele jaar rond druk.

 

Januari is drama

Ton en Annette Verbeek maakten 20 jaar geleden de keuze om van grootschalige appelteelt over te stappen naar een kleinschaliger, maar breder georiënteerd boerenbedrijf. Onder de rook van Dronten hadden ze enorme boomgaarden vol appels, waarvan het grootste deel wereldwijd geëxporteerd werd. Om nog een boterham te verdienen was het credo groot, groter, grootst. Omdat Ton en zijn gezin hier niet langer in mee wilden besloten ze in 1997 op een andere manier te gaan werken. Ze wilden kleinschaliger gaan en een breder aanbod aan activiteiten op hun boerderij aanbieden. Dit werd Fruittuin Verbeek.

Vasteland

Eén van de activiteiten die Ton en Annette wilden oppakken was een boerderijwinkel. Ze zagen dat deze het in de polder heel goed deden en dat bezoekers vanuit de hele regio kwamen. Zelfs van het ‘vasteland’. Daarom zochten ze bewust naar een locatie langs de Zuiderzeestraatweg, ergens tussen Harderwijk en Hattem. Daar kwamen veel klanten van die boerderijwinkels vandaan en hier zat nog geen enkele fruitteler. “Dat we hier terecht zijn gekomen is dus eigenlijk toeval.” Vertelt Ton. Hij gaat verder: “We wilden iets creëren waarvoor mensen vanuit de wijde omgeving in de auto of op de fiets wilden stappen om naar dit buitengebied te komen. Niet alleen een winkel, maar een complete beleving. We wilden beslist niet concurreren op prijs, dus dan moet je op een andere manier meerwaarde bieden. Beleving, met als belangrijk onderdeel smaak, was voor ons een logische keuze.”

Wat de boer niet kent…

Ton: “Wij zijn in Nederland gewend om voedsel te kopen op uiterlijk. In Zuid-Europa zie je mensen veel meer aan fruit en groente voelen en eraan ruiken. Zij proeven hun fruit als het ware al in de winkel. Omdat wij zo op het uiterlijk gefixeerd zijn, is het gevolg dat producten voor de Nederlandse markt meer op uiterlijk dan op smaak geteeld worden en dat vind ik jammer. Wij hebben dan ook bewust gekozen voor andere, smaakvollere rassen dan je in de supermarkt vindt. Mensen (vooral mannen) overtuigen om die te proberen is soms wel een uitdaging, want ‘wat de boer niet kent…’ gaat hier in de omgeving zeker op. Maar zodra mensen ons fruit hebben geproefd zijn ze negen van de tien keer verkocht en kopen ze het niet meer in de supermarkt.”

Verhaal vertellen

Annette & Nienke gaan verder: “We vinden het ook geweldig om ons verhaal te vertellen. Waarom we kleinschaliger zijn gegaan, hoe we telen en waarom, hoe de seizoenen werken en waarom wij niet het hele jaar door aardbeien hebben, wat er zo bijzonder is aan onze fruitrassen en de keuze voor  biologisch. Wij helpen graag bakerpraatjes rondom fruitteelt uit de wereld. Onze bezoekers vinden dat ook leuk. Zo leuk dat we op een gegeven moment de vraag kregen of groepen op bezoek konden komen, dus zijn we dit actief aan gaan bieden. Denk aan vrouwenverenigingen, zangclubjes, maar ook kerkgenootschappen. Die komen dan met een bus, krijgen koffie met vers appelgebak (natuurlijk van eigen appels), volgen een rondleiding waarin we ons verhaal vertellen en blijven soms lunchen of barbecueën. Voor ons zijn dit soort groepen geweldig; je kunt aan een grote club mensen je verhaal uitdragen en hen tegelijkertijd een leuke dag geven. Ook niet vervelend is dat de boerderijwinkel na zo`n buslading altijd flink bijgevuld moet worden.”

Bedrijven

Ton vult aan: “We zien ook steeds meer bedrijven die dit als uitje bieden voor hun medewerkers. Het is leuk, laagdrempelig, lekker buiten en kan in het seizoen gecombineerd worden met bijvoorbeeld zelf fruit plukken. Daarnaast weten steeds meer organisaties ons te vinden als vergaderlocatie of voor een bedrijfspresentatie, een borrel of om een training te houden. Natuurlijk zorgen wij voor een smakelijke omlijsting. Alle hapjes en drankjes komen van ons eigen bedrijf of andere lokale partij en wordt vers bereid. Niks kant-en-klaar of van de groothandel. Smaak is iets waar we geen enkele concessie aan willen doen en dat wordt gewaardeerd door onze klanten.

Nieuwe ontwikkelingen

Iets nieuws van de laatste jaren is werkfruit en eindejaars bijeenkomsten. Annette & Nienke leveren bijvoorbeeld al ruim 15 jaar twee keer per week fruit aan alle locaties van Het Baken. “Ook rijden we wekelijks op dinsdag naar  Zwolle om daar diverse bedrijven van fruit voor hun medewerkers te voorzien. Natuurlijk altijd fruit van het seizoen dus elke keer wat anders.” Ton gaat verder: “We bieden al werkfruit vanaf 30 stuks per week, dus dit kan ook als klein bedrijf. Zo bied je je medewerkers iets extra`s en draag je bij aan een gezond werkklimaat. We krijgen, ook van medewerkers, altijd erg enthousiaste reacties.”

Daarnaast biedt Fruittuin Verbeek in november en december de mogelijkheid om een kerst- of eindejaarsborrel te houden. “Dat kan compleet met catering, maar ook met de optie om een kerstpakket op maat samen te stellen uit onze boerderijwinkel. Zo spelen we in op de trend om medewerkers hun eigen kerstpakket te laten kiezen. Ook hierop krijgen we erg enthousiaste reacties.“, vertelt Nienke. “Kerst lijkt nog ver weg, maar de tijd om dit voor te gaan bereiden is al snel. We vertellen onze medeleden er graag meer over dus mail ons gerust via info@fruittuinverbeek.nl.”