De Jong & Laan; lokaal en persoonlijk met de voordelen van een groot bedrijf – Business Club N.V.

De Jong & Laan; lokaal en persoonlijk met de voordelen van een groot bedrijf

Geen lampje, maar een bouwlamp – AH Marketing Academie
22 juni 2018
Ondernemers gaan de boot in
2 juli 2018

De Jong & Laan; lokaal en persoonlijk met de voordelen van een groot bedrijf

 

De Jong & Laan is sinds de oprichting in 1988 uitgegroeid tot een grote speler in de accountancy-markt. Het bedrijf bestaat inmiddels uit 700 medewerkers op 24 vestigingen in het noorden, oosten en midden van het land, maar blijft voor haar klanten dichtbij en persoonlijk. Voor dit artikel spreek ik met Businessclublid Bert Westland en zijn collega Marco Lokhorst.

 

Via een omweg

Bert trapt af: “Ik ben eigenlijk via een soort omweg bij de Business Club binnengekomen. Toen ik lid werd, werkte ik nog bij Deloitte. Ik was op zoek naar een laagdrempelige business club en liep Marcel bij een evenement van VNO-NCW tegen het lijf. Ik kende de Business Club toen nog niet, maar voelde meteen een klik. Toen ik begin dit jaar vestigingsleider van de Jong & Laan in Dronten werd, waren we er al snel uit. Ik zou gewoon lid blijven, ook om de Jong & Laan binnen de club een gezicht te geven.”

 

Lokaal aanwezig

Marco Lokhorst, partner bij de Jong & Laan en verantwoordelijk voor de vestigingen Harderwijk en Dronten, neemt het stokje over: “Klopt. De reden hiervoor is dat we het belangrijk vinden om lokaal aanwezig te zijn. Hierdoor kennen we de regio en de mensen goed. Maar zij ons ook. Met 24 vestigingen, geconcentreerd in het noorden, oosten en midden van Nederland, zitten we altijd bij onze klanten in de buurt. Bereikbaar zijn en persoonlijk contact zijn voor ons sleutelwoorden. Maar het grote aantal vestigingen zorgt er ook voor dat wij alle mogelijke expertise gewoon in huis hebben. Misschien niet op elk kantoor, maar dan vliegen we een collega van een andere vestiging in ter ondersteuning. Voor onze klanten een ideale combinatie van een vaste vertrouwde adviseur en kennis van zaken op elk mogelijk gebied.”

Aanvullende netwerken

Als ik vraag waar de mannen verder netwerken schieten ze in de lach. Bert: “Marco woont in Nunspeet en ik in Elburg, dus je zou denken dat onze netwerken veel overlap hebben. In de praktijk loopt Marco`s netwerk zo ongeveer tot Elburg en dat van mij van Elburg meer naar het noorden, dus vullen we elkaar mooi aan. Hoe we onze netwerken opbouwen lijkt wel op elkaar. We bezoeken allerlei zakelijke bijeenkomsten, maar zijn ook beiden actief bij lokale sportverenigingen. Marco is als oud-voetballer nog steeds erg betrokken bij VV Nunspeet en ik ben bestuurslid bij de watersportvereniging en vrijwilliger bij de Botterstichting Elburg. Ik ben druk bezig mijn schipperspapieren te halen, dus wie weet ben ik volgend jaar wel één van de schippers tijdens de bottertocht. Beiden vinden we het prettig om ook mensen te leren kennen buiten formele netwerkbijeenkomsten. Ik merk dat mensen het fijn vinden je op een andere manier te leren kennen, dan ‘in pak’. Vooral omdat we ons veel bezighouden met familiebedrijven en die hebben een unieke, vaak heel persoonlijke dynamiek.”

Ik ben druk bezig mijn schipperspapieren te halen, dus wie weet ben ik volgend jaar wel één van de schippers tijdens de bottertocht.

Grote impact

Marco vult aan: “Je kunt haast wel zeggen dat familiebedrijven onze specialiteit zijn. Veel van ons werk is eraan gerelateerd. En dat is erg interessant, want er komt veel bij kijken. Als er bij de overname van een familiebedrijf zaken niet lekker lopen, kan dat een enorme impact hebben. Je hebt nooit alleen met het bedrijf te maken. We kijken ook altijd naar hoe de privésituatie in elkaar steekt; als de zaak overgaat naar één van de kinderen, wat vinden de andere kinderen daarvan en wat zijn de gevolgen voor hen? We hebben in het verleden wel eens gezien dat, als dit niet goed geregeld wordt, er enorme ruzies kunnen ontstaan. Maar de ondernemer heeft vaak niet de expertise om dit goed te kunnen regelen. Daar kunnen wij van grote meerwaarde zijn.”

 

Accountant nieuwe stijl

Bert: “Dat is sowieso wat klanten tegenwoordig van je verwachten. Dat je meedenkt en hen helpt hun toekomstplannen te realiseren. Een jaarrekening is belangrijk, maar gaat vooral over het verleden. Ik vind het geweldig om met ondernemers te praten over de toekomst, te ontdekken wat hun drijfveer is en waar ze heen willen. En dan samen een plan te maken hoe je dit kunt realiseren. Maar we gaan niet op de stoel van de ondernemer zitten. We dragen kennis aan en adviseren, maar de keuze ligt bij de ondernemer zelf. Die ondernemende geest is ook waarom ik graag met hen samenwerk. Ze hebben altijd nieuwe ideeën, nieuwe plannen, zien een nieuwe kans. En dan komt de vraag: ‘Ik heb geld nodig voor extra machines, productieruimte of om een grote order voor te financieren. Hoe gaan we dat regelen?’ Daarin meedenken geeft mij heel veel energie. De Jong & Laan voelt zich daar als bedrijf ook goed in thuis. We noemen ons niet voor niets ondernemende accountants. En onze klanten waarderen dat, merken we. We zijn de afgelopen jaren niet voor niets zo hard gegroeid. Zo hard dat we flink wat vacatures open hebben staan. Dus mocht iemand nog goede accountants, fiscalisten, juristen en personeelsadviseurs weten. Wij houden ons aanbevolen!”