De aard van het beestje – Personeel Kompas – Business Club N.V.

De aard van het beestje – Personeel Kompas

Atzo Projects:  Gezamenlijk tot het beste idee komen, prachtig man!
26 maart 2018
Business Club N.V. doet giften aan goede doelen 
12 april 2018

De aard van het beestje

 

Jeroen Paul en Cees van Egmond reiken teams en hun leidinggevenden letterlijk een kompas aan. Vader en zoon hebben beiden een achtergrond in sterk hiërarchische organisaties en daar zowel leiding gegeven als ervaren. En dat laatste niet altijd van het hoogste niveau. Ze zagen hierdoor welke verschillen er qua resultaat waren bij de verschillende stijlen van leidinggeven en dat er bij veel bedrijven nogal wat te winnen valt. Zoals Cees stelt: “Wij benaderen leiderschap vanuit de behoefte die de ‘ontvanger’ heeft. Dat is fundamenteel anders dan bij de meeste leiderschapstheorieën. Maar de resultaten zijn verbluffend.”

 

Eigen ervaring

Cees is een groot deel van zijn leven actief geweest bij Defensie. Met ervaring in het Korps Mariniers, de Koninklijke Marine, de Defensie-organisatie en de Verenigde Naties heeft hij de hele wereld gezien en met veel verschillende soorten mensen samengewerkt, vaak in moeilijke situaties. Jeroen Paul heeft werkervaring opgedaan als projectleider bij onder andere de politie. Beiden zagen daar voorbeelden van sterke leiders en wat dat oplevert, maar ook van minder sterk leiderschap en wat dat kost. Zowel menselijk als financieel. Maar vooral dat menselijke aspect is wat beide mannen interesseert.

 

Openbaring

Samen met zijn vrouw Christi-Anne ontdekte Jeroen-Paul in 2016 de ‘Core Values Index’ van Lynn E. Taylor. Zij waren beiden direct onder de indruk van de resultaten en de toepassingsmogelijkheden van de test en gingen samen op certificeringstraining. Jeroen-Paul: “Toen ik deze test voor het eerst tegenkwam, dacht ik meteen ‘als deze test doet wat de bedenkers zeggen, dan moet ik hier mee aan de slag!’. Cees en ik hadden meteen het idee om deze test voor bedrijven in te zetten om zo werknemers beter te laten functioneren. Maar dan wel in een combinatie met meedenkend management. Als het management of de leidinggevende het systeem niet onderschrijft, heb je er weinig aan.”

Anders dan andere testen

Cees: “De ‘Core Values Index’-test is anders dan de meeste andere testen, omdat het geen gedrag meet, maar je aard. En die is onveranderlijk , terwijl je gedrag wel verandert. Bovendien heb je bij andere tests vaak het probleem dat mensen op de vragen reageren met de ‘sociaal gewenste antwoorden’, waardoor de uitkomst niet 100% klopt. En als je zo`n test dan vaker afneemt bij dezelfde persoon verandert de uitkomst daardoor sterk. De herhaalscores van CVI-tests hebben maar een afwijking van minder dan 5%. Dat is ongekend. Dit maakt deze test ook heel geschikt om bij kinderen vanaf een jaar of 13 af te nemen en daar beginnen we binnenkort dan ook een pilot mee. Stel je voor dat je op die leeftijd al helder hebt wat jouw sterkste kanten zijn. En dat je daar al je profielkeuze en later je studiekeuze op af kunt stemmen. Dat is ontzettend waardevol, want op dit moment haakt een derde van de studenten af tijdens hun eerste studiejaar omdat er toch geen match is. Dat kunnen we dan voorkomen. Dat bespaart heel veel geld, maar ook heel veel gevoelens van mislukking.”

Resultaat

Ook bedrijven kunnen hun voordeel doen met de uitkomst van de test:  een betere samenwerking tussen collega`s, meer werkplezier, minder ziekteverzuim, minder uitval door burnout, de juiste M/V op de juiste plek en niet te vergeten een hogere productiviteit en beter bedrijfsresultaat. Jeroen-Paul: “Door de testresultaten te combineren met het toepassen van de juiste leiderschapsvaardigheden kunnen managers zoveel meer uit hun team halen. Een heel praktisch voorbeeld van directe verbeteringen die we met behulp van de testresultaten kunnen leveren is het door de teamleden laten opschrijven van al hun taken. Vervolgens gaan we werken aan een herverdeling. Vaak zien we dan namelijk dat de taken die de één heel veel energie kosten, een ander juist energie geven. Omdat die taak in zijn of haar persoonlijke profiel past. Dan is het natuurlijk veel logischer om die taak aan die persoon te geven. Op die manier gaan we alle taken langs die mensen ‘kwijt’ willen en komen zo tot een verdeling waar iedereen gelukkiger en dus productiever van wordt. Win-win.”

 

Aan tafel

“Wij zitten het liefst aan tafel met organisaties die inzien dat ze meer uit hun teams kunnen halen, maar niet altijd goed weten hoe ze dat dan voor elkaar kunnen krijgen. En bij organisaties, waarvan het management de meerwaarde inziet van het inzetten van de juiste persoon op de juiste plek, in plaats van klakkeloos mensen te verplaatsen of te bevorderen. Daar kunnen wij de meeste meerwaarde leveren.” aldus Cees. Jeroen-Paul vult aan: “Ondernemers die geïnteresseerd zijn kunnen contact met ons opnemen, dan sturen we de link naar de test en komen de resultaten graag  toelichten. Je zult verbaasd zijn over de nauwkeurigheid van de uitkomst. Graag helpen wij dan om dat inzicht en die kennis praktisch toe te kunnen passen”.